خواص شگفت انگیز کنجد برای سلامت بدن

چهارشنبه 8 مرداد 1399
10:56
ir.i

دانه‌های کنجد جزو باستانی‌ترین خوراکی‌های روی کره‌ی زمین هستند. در واقع گیاه کنجد کُهن‌ترین گیاهی است که به‌خاطر دانه‌ها و روغنش کشت می‌شود. کنجد در فرهنگ سرزمین‌های شرقی، مدیترانه‌ای و آفریقایی، ارزش بالایی دارد و هزاران سال است که برای خوش‌طعم کردن غذا، تهیه‌ی روغن‌ و تقویت و سلامت پوست از آن استفاده می‌شود. کنجد نسبت به سایر دانه‌ها، بیشترین مقدار چربی را دارد و به‌دلیل طعم فوق‌العاده‌اش، به‌صورت‌های مختلف از جمله ارده، روغن کنجد و غیره، در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. همراه ما باشید، در این مقاله می‌خواهیم به بررسی خواص کنجد بپردازیم.

خواص کنجد برای سلامتی پوست
از ویژگی های برتر دانه کنجد می توان به این مورد اشاره کرد که از ایجاد چین و چروک بر روی پوست جلوگیری می کند. بدین صورت که روغن موجود در دانه های کنجد از آسیب اشعه ماورا بنفش پیش گیری می کند.
هم چنین محتوای بالای روی در کنجد در تولید کلاژن نیز کمک شایانی می کند. کلاژن نیز موجب ایجاد الاستیسیته و ترمیم بافت های آسیب دیده می شود. با مصرف منظم روغن کنجد از سرطان پوست پیش گیری کنید.

مصرف کنجد برای سلامتی استخوان ها
طبق مطالعات انجام یافته یک مشت دانه کنجد بیش تر از یک لیوان شیر، دارای کلسیم است. هم چنین وجود روی در این دانه ها چگالی مواد معدنی استخوان ها را افزایش می دهد.

خاصیت شگفت انگیز کنجد برای کاهش اضطراب
وجود منیزیم و کلسیم به عنوان دو ماده معدنی در کنجد باعث کاهش استرس و اضطراب می شود. هم چنین علاوه بر این ها ویتامین های تیامین و تریپتوفان در کنجد نقش آرامش بخش کننده را دارند و در تولید سروتونین بسیار موثر هستند. لازم به ذکر است که سروتونین می تواند در کاهش درد، بهبود خلق و خواب نیز مفید باشد.

پیش گیری از سرطان با خوردن کنجد
از خواص کنجد که بسیار با ارزش و مهم نیز تلقی می شود، وجود ترکیبات ضد سرطانی مانند اسید فیتیک، منیزیم و فیتوسترول ها در آن است. فیتوسترول در دانه های کنجد بیش تر از سایر آجیل ها است.

سرشار از فیتواسترول‌های کاهنده‌ی کلسترول
مطالعات جدیدی که روی فیتونوترینت‌‌های موجود در دانه‌های کنجد، مخصوصا اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌ها صورت گرفته است، نشان می‌دهد که دانه‌ها و روغن کنجد، دارای عملکرد فیتواستروژنی هستند و تا حدود بسیار زیادی می‌توانند کلسترول را کاهش بدهند.

دانه‌های کنجد تقریبا در میان تمام مغزها، دانه‌ها، حبوبات و غلات، بیشترین فیتواسترول‌های کاهنده‌ی کلسترول را دارند. فیتواسترول‌ها، ترکیباتی هستند که از نظر ساختاری به کلسترول شباهت دارند. آنها در سیستم گوارش، جای کلسترول را می‌گیرند و به این ترتیب جذب کلسترول در روده‌ها را کاهش می‌دهند. برخی پژوهش‌ها نشان داده است که در بین ۲۷ نوع مغز و دانه‌‌ی مختلف، دانه‌های کنجد (همراه با آرد مغز گندم)، بیشترین فیتواسترول را دارند.

محافظت از سلامت قلب
تحقیقات نشان داده است که لیگنان‌ها به بهبود وضعیت چربی‌ها کمک می‌کنند و در تنظیم کلسترول و فشار خون مؤثرند. لیگنان‌ها سِرم خون و سطح کلسترول کبد را پایین می‌آورند و به‌طور طبیعی باعث کاهش کلسترول می‌شوند، به همین دلیل گاهی پژوهشگران مواد شیمیایی موجود در دانه‌های کنجد را «عامل هیپوکلسترولُمی» می‌دانند. مشخص شده است که مصرف پنجاه گرم پودر دانه‌های کنجد به‌مدت پنج هفته، تأثیرات مثبتی روی سطح کلی کلسترول، کلسترول LDL، نسبت LDL به HDL و وضعیت آنتی‌اکسیدانی دارد.

بهبود فشار خون
روغن کنجد را یک ضد فشار خون قوی می‌دانند چون می‌تواند به تنظیم فشار خون کمک کند. در سال ۲۰۰۶ پژوهشی به‌منظور بررسی تأثیر مصرف روغن کنجد انجام و مشخص شد که کنجد یک خوراکی طبیعی و بسیار مفید است که می‌تواند فشار خون را پایین بیاورد. محققان بعد از پیگیری نشانه‌های مختلف در ۳۲ بیمار مبتلا به فشار خون که در سنین ۳۵ تا ۶۰ سال قرار داشتند و روغن کنجد را به‌عنوان تنها روغن خوراکی مصرفی‌شان به‌مدت ۴۵ روز استفاده کرده بودند، دریافتند روغن کنجد در کاهش فشار خون، کاهش پراکسیددار شدن لیپید و افزایش وضعیت آنتی‌اکسیدانی در بیشتر این بیماران مؤثر بوده است.

تنظیم هورمون‌ها
پژوهش‌ها نشان می‌دهند کنجد می‌تواند روی تولید هورمون‌های جنسی تأثیر مثبتی بگذارد چون موجب سوخت‌وساز بهتر اسیدهای چرب خصوصا در خانم‌های یائسه می‌شود. مطالعه‌ای که نتایج آن در «The Journal of Nutrition» منتشر شده است، نشان می‌دهد هضم کنجد تأثیر مثبتی بر چربی‌های خون و وضعیت آنتی‌اکسیدانی در زنان بزرگسال دارد که درنهایت هورمون‌های جنسی را تحت تأثیر مثبت قرار می‌دهد. سسامین که یکی از لیگنان‌های کنجد است، توسط میکروفلورای روده‌ای به انترولاکتون تبدیل می‌شود که یک ترکیب فیتواستروژنی با عملکرد شِبه استروژنی بالاست. علاوه بر این، سسامین منجر به فعالیت متابولیسمی داخل روده‌ای می‌شود که مشابه همین عملکرد در لیگنان‌های تخم کتان هم یافت شده است.

در این تحقیقات ۲۶ خانم یائسه طی یک دوره‌ی پنج هفته‌ای، روزانه ۵۰ گرم پودر دانه‌ی کنجد مصرف کردند و تأثیر کنجد روی هورمون‌های جنسی، میزان اکسیداسیون و چربی آنها مورد بررسی قرار گرفت. پس از ۵ هفته، بهبودهایی در پیوندهای هورمون‌های جنسی سِرم در آنها مشاهده شد و همچنین سطح کلی‌ کلسترول‌شان کاهش و وضعیت آنتی‌اکسیدانی‌شان هم بهتر شده بود. دانه‌های کنجد به‌دلیل غنی بودن از مواد مغذی مهم، پروتئین و چربی‌ها، برای بارداری سالم نیز یک غذای فوق‌العاده محسوب می‌شوند.

محافظت از آسیب رادیو اکتیو به DNA:
سیسامول موجود در دانه ها و روغن کنجد در برابر آسیب های رادیو اکتیو به DNA محافظت میکند.

کنجد برای درمان آرتریت:
محتوای مس موجود در دانه های کنجد مانع از آرتریت میشود و استخوان ها، مفاصل و رگ های خونی را تقویت میکند.

کنجد برای جلوگیری از چین و چروک:
روغن دانه های کنجد از اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش خورشید و آسیب رساندن به پوست که باعث ایجاد لک و چین و چروک میشود، جلوگیری و محافظت میکند.

کنجد برای کمک به سلامت نوزادان:
ماساژ روغن کنجد، رشد و خواب نوزادان را بهبود میبخشد. جوش های روی پوست کودک مخصوصا در قسمتی که پوشک وجود دارد، میتواند با مالش روغن کنجد بهتر و حتی محافظت شود و خشکی پوست را از بین می برد.

کنجد خوب و مفید برای سلامت چشم:
در طب سنتی چینی، ارتباطی بین کبد و چشم ها وجود دارد. کبد خون را به چشم ها می فرستد تا از عملکرد آن پشتیبانی کند.

دانه های کنجد سیاه برای این عمل بهترین هستند.

کنجد خوب و مناسب برای سلامت دهان و دندان:
هزاران سال است که از مالیدن روغن کنجد روی دندان ها برای کاهش پلاک دندان، سفید کردن دندان ها و افزایش سلامت کلی دهان و دندان استفاده میشود.

خوب و مناسب برای سلامت تنفسی:
منیزیم موجود در دانه های کنجد کمک میکند تا از اختلالات تنفسی، اسپاسم هوا و آسم جلوگیری شود.

کنجد مناسب برای مو:
روغن دانه کنجد پر از مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت پوست سر و مو است. غنی از اسیدهای چرب امگا است و به تغذیه ریشه های مو کمک میکند. همچنین پوست سر را مرطوب نگه میدارد، گردش خون را افزایش میدهد، در نتیجه رشد فولیکول های مو را بهبود می بخشد.

2 قاشق چای خوری روغن کنجد را با 2 الی 3 قطره روغن اسانس رز ماری و یک قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا ترکیب کنید. سپس این ترکیب را به پوست سرتان بمالید و به آرامی ماساژ دهید.

این کار را 2 تا 3 بار در هفته تکرار کنید و مطمئن شوید که موهایتان را با شامپو و نرم کننده عاری از مواد شیمیایی میشویید.

کنجد برای بهبود هضم:
دانه های کنجد توانایی کاهش یبوست و سایر مشکلات گوارشی را دارند. دانه های کنجد حاوی فیبر قابل توجهی هستند. فیبر برای هضم سالم بسیار مهم است زیرا سبب دفع مواد زائد میشود و سپس به راحتی از طریق روده بزرگ حرکت میکند. به این ترتیب فیبر مانع انسداد روده میشود.

همچنین کلون را سالم نگه میدارد و احتمال ایجاد مسائل جدی دستگاه گوارش و سرطان را کاهش میدهد.

دیگر فواید کنجد
- سطح کلسترول و فشار خون را کاهش میدهد.
- جذب ویتامین E را افزایش میدهند و کبد را از آسیب های رادیکال محافظت میکند.
- یک ضد التهاب و آنتی اکسیدان قوی است که علائم درد و تورم ناشی از بیماری ها را کاهش میدهد.
- سیستم ایمنی را تحریک میکند و به کاهش شدن عفونت کمک میکند.
- همچنین برخی از سرطان ها را از بین میبرد و به پیشگیری از سرطان کمک میکند.
- کنجد از دیابت جلوگیری می کند.
- به تولید کلاژن کمک میکند و پوست را الاستیسیته میکند و به ترمیم بافت های آسیب دیده پوست کمک میکند.
- برای کسانی که کم خونی و ضعف دارند ، بسیار توصیه میشود.
- باعث کاهش درد، خلق وخوی خوب و خواب عمیق میشود.
- دانه های کنجد میتواند از بروز پوکی استخوان نیز جلوگیری کنند.
- روغن کنجد روی دندان ها برای کاهش پلاک دندان، سفید کردن دندان ها و افزایش سلامت کلی دهان و دندان استفاده میشود.
- توانایی کاهش یبوست و سایر مشکلات گوارشی را دارند و مانع انسداد روده میشود.
- به کاهش التهاب در مفاصل، استخوان ها و عضلات کمک میکند. - پر از مواد مغذی مورد نیاز برای سلامت پوست سر و مو است.
عوارض های جانبی و آلرژی ناشی از مصرف بیش از حد کنجد:
مانند سایر خوراکی های دیگر، دانه های کنجد نیز باید در حد معمول مصرف شوند و مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث ایجاد برخی مشکلات شود.
برای مثال اگر به برخی انواع آجیل آلرژی دارید، برای مصرف کنجد حتما با پزشک مشورت کنید.

یک قاشق غذاخوری از دانه‌های کامل کنجد دارای:

۵۲ کالری؛
۴ گرم چربی؛
۱ گرم کربوهیدرات؛
۲ گرم پروتئین؛
۴ میلی‌گرم مس (۱۸ درصد از نیاز روزانه)؛
۲ میلی‌گرم منگنز (۱۱ درصد از نیاز روزانه)؛
۸۷ میلی‌گرم کلسیم (۹ درصد از نیاز روزانه)؛
۳۱ میلی‌گرم منیزیم (۸ درصد از نیاز روزانه)؛
۳ میلی‌گرم آهن (۷ درصد از نیاز روزانه)؛
۵۷ میلی‌گرم فسفر (۶ درصد از نیاز روزانه)؛
۷ میلی‌گرم روی (۵ درصد از نیاز روزانه)؛
و ۱ میلی‌گرم تیامین (۵ درصد از نیاز روزانه) است.


منبع: alodoctor

[ بازدید : 99 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ضد بیماری است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]