راههای مراقبت از چشم در بیماران دیابتی

شنبه 17 بهمن 1394
23:13
ir.i


دیابت چشم ، عوارض دیابت بر چشم

اغلب بیماران دیابتیدر خطر مشکلات چشمی قرار دارند. حتی اگر هیچ تغییری در چشم مشاهده نشود، باز هم ممکن است چشم ها آسیب جدی دیده باشند.

بازدید : 524 نفر

مراقبت از چشم در بیماران دیابتی

به احتمال زیاد همه افرادی که به دیابت مبتلا هستند این نکته را می دانند که بیماری شان در بلندمدت، تهدیدی برای سلامت چشم شان است، ولی شاید، بیشترشان ندانند که دیابت یکی از چهار علت اصلی نابینایی در دنیاست.

با گذشت زمان، قند خون بالا می تواند رگ های خونی کوچک در چشم مبتلایان به دیابت را دچار آسیب کند و به رتینوپاتی دیابتی منجر شود.همچنین قند خون بالا می تواند منجر به کاتاراکت ( آب مروارید ) و گلوکوم و خون ریزی های عروقی در چشم شما شود. پس برای پیشگیری از این عوارض و مقابله با آن ها باید به فکر بود و اقدام کرد.

عوارض دیابت بر چشمها ، عوارض دیابت بر چشم ، سلامت چشم در دیابتی ها

با این حال استراتژی هایی برای مراقبت از چشم ها در دیابتی ها پیشنهاد شده است:

ویزیت چشم حداقل سالی یکبار توسط چشم پزشک

اگر مشکلی وجود داشته باشد، اگر زود تشخیص داده شود، درمانش هم موفق تر خواهد بود. پزشک رگ های خونی چشم را برای مشخص شدن نشانه های اولیه آسیب بررسی خواهد کرد.

کنترل مرتب قند خون

اگر قند خون شما در حد پایین و ثابت نگه داشته شود، آسیب به عروق خونی کوچک در چشم نیز کند خواهد بود. شما باید در سال چندین بار آزمایش خون A1C را انجام دهید.

کنترل فشار خون

فشار خون بالا به تنهایی می تواند عامل بروز بیماری های چشم باشد. اگر فشار خون بالا و دیابت را توامان دارید، نیاز به دقت بیشتری برای کنترل فشار خون هست. از پزشک خود برای نحوه اندازه گیری دقیق فشار خون مشورت بگیرید. در نظر داشته باشید که برای بسیاری از مبتلایان به دیابت، فشار خون باید کمتر از 140/80 باشد.

آزمایش سطح کلسترول

آزمایش خون برای بررسی میزان کلسترول بد یا همان ال دی ال و کلسترول خوب یا همان اچ دی ال می توان انجام داد.

تغذیه سالم غذا

میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، پروتئین های بدون چربی انتخاب خوبی هستند. خوب غذا خوردن سطح انسولین را در بدن شما تنظیم میکند.

ترک سیگار

سیگار باعث بروز مشکلات عروق خون در چشم نیز می شود پس همین حالا سیگار کشیدن را متوقف کنید.

انجام فعالیت های ورزشی

ورزش تاثیر بزرگی بر قند خون دارد. اگر از انسولین یا داروهای پایین آورنده قند خون استفاده می کنید، از پزشک خود سطح فعالیت بدنی که باید انجام دهید را بپرسید. همچنین سوال کنید که چه نوع تمرینی برای شما مناسب تر است.

ملاقات با چشم پزشک در سه ماهه اول بارداری

هر گونه علائم چشمی در شما که منجر به تغییر در بینایی می شود، نیاز به مراجعه به پزشک دارد. تغییرات چشمی از قبیل: تاری دید، لکه های سیاه، چشمک زدن نور، از دست دادن نسبی یا کامل بینایی در یک یا هر دو چشم.

چه درمان هایی برای عوارض چشمی دیابت وجود دارد؟

یکی از درمان های مهم و اصلی برای دیابت، انجام لیزر برای عوارض دیابت روی شبکیه است. لیزر برای مواردی انجام می شود که یا تورم شدیدی در ناحیه لکه زرد چشم وجود دارد، و یا عروق خونی زیادی بر روی سطح شبکیه تشکیل شده است. نکته مهم در این قسمت این است که لیزر غالبا باعث افزایش دید نمی شود و انجام لیزردرمانی غالبا برای حفظ بینایی است و می تواند سبب جلوگیری از نابینایی در 80 درصد از بیماران شود.

در مواردی که خونریزی شدید در داخل کره چشم وجود داشته باشد و یا عروق جدید سبب ایجاد پارگی و جداشدگی پرده چشم شده باشد، انجام عمل جراحی (ویتروکتومی) به بهبود بینایی چشم کمک می کند.

درمان جراحی در دیابت چیست؟

در مواردی که عروق تازه ی ایجاد شده سبب خونریزی در داخل کره چشم و یا جداشدگی پرده چشم شوند، نیاز به جراحی خاصی است که به آن ویتروکتومی می گویند.

باید با معاینات دوره ای منظم توسط چشم پزشک، از کاهش دید در بیماری دیابت، جلوگیری کرد.

راههای مراقبت از چشم در بیماران دیابتی

راههای مراقبت از چشم در بیماران دیابتی 5/5 4
منبع : آوای سلامت-/ف

[ بازدید : 212 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به ضد بیماری است. || طراح قالب avazak.ir
ساخت وبلاگ تالار اسپیس فریم اجاره اسپیس خرید آنتی ویروس نمای چوبی ترموود فنلاندی روف گاردن باغ تالار عروسی فلاورباکس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]